Celý povrch je seskládán z takovýchto malých čtverečků jakési plastové rohožky, kterou z vrchu dolů protéká voda když prší a zespoda nahoru prolézají mravenci, když vyleze sluníčko.
Problémem jsou linie spojů, které nedrží rovinu a kopírují podkladový terén. Nerovnosti se lokálně zvětšují i při nepatrném zatížení, obzvlášť pokud je pod spojem proláklina delší jak strana čtverečku. Doporučuji fotografii rozklepnout, pak je to krásně vidět.
A pokud vás na této fotografii zaujala ta postava s helmou pro "paragána" kameramana, tak to je Pawel Dziuba, který se nechal přemluvit k tomu, že natočí nějaké netradiční záběry z pohledu pilota
a zároveň i pomocí malé kamerky umístěné na modelu bude natáčet sám sebe a nejspíš i široké okolí. Výsledek jeho snažení se nakonec objevil volně dostupný na portálu YouTube. Jinak mám informace, že o mistrovství a jeho průběhu informuje i hlavní polský televizní kanál. Tím bych ukončil obrázkovou část článku a pustil bych se do toho, co se dnes dělo zajímavého z mého pohledu.
Pokud pravidelný čtenář očekává nějaké tradiční zmatky, tak jej zklamu. Dnes se povedla načasovat jak snídaně tak i oběd. Dokonce ani v době soutěžních letů nepršelo. Déšť, i přes trvalý odpor hodinové předpovědi počasí, počkal až skončíme. Asi za to dostal nulu, ale od nás to měl za deset. Dokonce jsme viděli i sluníčko. Sice jen pár hodin, ale už víme, že dosvítí až do Polska.
Ale všechno nebylo úplně ideální. Něco jsem záměrně neuvedl. Byl to vítr. Dnes předváděl, co dovede. Předvedl již dříve popsaný střih, pár soutěžících si vyzkoušelo kvalitní poryv o rychlosti odhaduji tak 8 metrů za vteřinu, ale dvěma soutěžícím to skutečně ukázal. Bohužel, jedním z nich byl Petr, kterému se otočil tak nešťastně, že i když se můžeme posunout po obvodu o 1/8 kruhu, tak jsme na obraty moc dobře neviděli, což se určitě projevilo i na známkách.
Jsem poprvé na soutěži, kde jsou kruhy vybaveny pravidly doporučenými orientačními tabulkami,
(psal jsem, že už nebudou obrázky, ale bez tohohle by to nebylo dál ono)
což jsou jsou takové bílé čtverce okolo kruhů. Mají rozměr 60x60cm, jejich střed je umístěn pomocí nivelačního přístroje do výšky 1,5m nad střed kruhu. Kolem dokola jich je 8 a dělí jej tak na "pizzu" o osmi porcích s vrcholovým úhlem ve středu kruhu 45°.Díky tomu jsem sám poprvé zjistil, jak se na velikost obratů mám dívat. Prostě klasický i čtvercový přemet se má svými okraji vejít přesně mezi tyto značky, a pokud bude kulatý nebo správně vysoký (čtvercový se napsat nedá, protože jde o geometrii na kouli), pak je tvar obratu bez chyby.
No a jejich výškové umístění a velikost slouží k přesnému bodování spodků obratů. Ty mají být 1,5m±30cm. Přitom odchylka od ideálu pohybující se v této toleranci se bere jako malá chyba. Pokud je to nad, ale ne více jak jakoby další čtverec nad nebo pod, pak je to stření chyba. Vše mimo pak je velká chyba. Přitom se ještě sleduje jejich počet a podle toho kolik a jakých chyb se podaří rozhodčímu zachytit se nakonec "vypočítává" výsledná známka. Malé chyby (pokud jich není skutečně mnoho) znamenají známku sníženou v rozmezí do jednoho bodu podle jejich počtu. Střední chyby pak od jednoho do dvou o půl bodu. No a velké chyby se musí sankcionovat srážkou ještě větší.
Navíc v některých obratech přicházejí v úvahu i jejich kombinace, případně výkladová pravidla, podle kterých se posunutí jedné figury může projevit tak, že to způsobí permanentní chybu v dalších figurách. Jako příklad může sloužit čtyřlístek. Podle umístění levého okraje prvního přemetu se stanovuje svislá referenční čára pro celý zbytek obratu. Když pak soutěžící neudělá mezi prvním a druhým přemetem dostatečně dlouhou vodorovnou část, Druhým přemetem stříhá tuto referenční čáru, místo toho aby se jí jen dotknul a svisle po ní vystoupal ke třetímu přemetu. Tím, že dodrží svislé stoupání ale zahajuje třetí přemet tak, že opět stříhá referenční čáru. A pokud udělá čtvrtý přemet tak, aby se dotknul druhého a stoupal do souvratu po stejné svislici jako již letěl, pak je ale opět posunut od referenční svislice. Takže v jednom obratu se udělá jedna chyba na začátku a pak už není cesty zpět. Buď bude zbytek mimo referenční čáru, nebo se to musí projevit jinými chybami korigujícími tu první.
Bohužel jsem nebyl sám, kdo to tady na soutěži zjistil. Jelikož jsem měl tu čest dnes hodnotit i Zbyňkův let, tak jsem přišel na to, že má všechny obraty tak velké, že se pohybuje v pásmu velkých chyb, čímž rapidně ztrácí. Doma na našich soutěžích, kde tyto orientační pomůcky nemáme, jsem na to nepřišel, ale tady to bylo jasně vidět, což se odrazilo i na bodech. Jinak žádné jiné velké a ani střední chyby neudělal. Bodovou ztrátu mu zajistila skutečně jen velikost obratů. Jak to zjistil, vyrazil přeladit eroplán, aby byl schopen zalétat obraty menší. Pokud se mu to povedlo, tak má v druhém letu šanci získat více bodů, pokud tím zmenšením nevygeneruje jiné chyby způsobené změnou rytmu.
A jelikož se na nás dnes přijeli podívat české modelářské legendy Miloš Obrovský a Jiří Pavlíček, tak jsme o pauze domluvili, že těch osm orientačních tabulí vyrobíme a umístíme je na našem akrobatickém kruhu v Hradci Králové, ať je možnost na něm pořádně trénovat na takovéhle velké soutěže a nejen na ně.
Pokud jde o rozvrh na další dny, tak zítra budou probíhat zbývající kvalifikační lety. I když jsou zveřejněny výsledky jen po prvních dvou letech, tak někteří soutěžící už mají za sebou i třetí let. A na čtvrtek je naplánováno první a druhé finálové kolo a třetí se poletí v pátek ráno, aby se stihly spočítat a včas vyvěsit výsledky, vyřešit případné protesty proti nim a závěrečný ceremoniál s banketem již nebyl nijak narušen.
citanie lepsie ako kriminalka... :-)
OdpovědětVymazat